سجاد خراسانی مدیر روابط عمومی شرکت فولاد اکسین خوزستان
جهان معاصر با ارتباطات پیوندی ناگسستنی یافته است و هرچه جلوتر می رویم دامنه ی پیشرفت های فناورانه گسترده تر می شود و با ورود هوش مصنوعی، زیست جهانی نوین در حال شکل گیری است.
به گزارش بررسی نیوز، روابط عمومیها در خط مقدم این تحولات روزافزون هستند. اساسا در جهان امروز، زیست سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بدون روابط عمومی ممکن نیست.
امروز سیاستمداران و دولتمردان، اثرگذاری رسانهها را بعنوان یک مؤلفه مهم و بی بدیل در محاسبات خود در نظر میگیرند و کشورها لابی، دیپلماسی و روابط بینالمللی خود را با بهره گیری از اصول و فنون ارتباطات و روابط عمومی به پیش میبرند.
در جنگ های نظامی و اقتصادی و تنش های سیاسی نیز رسانه و روابط عمومی در خط مقدم اند.
پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی با وجود همه دشمنی ها، سنگ اندازی ها، تحریمها و فشارها، ایران اسلامی مسیر پیشرفت و ترقی را طی نموده و دستاوردهای بزرگی در حوزه های مختلف را کسب نمود.
از همان آغاز در کنار همه فشارهای سیاسی و اقتصادی، دشمنان این آب و خاک، ناامید ساختن مردم از انقلاب اسلامی را در دستور کار خود قرار دادند. در واقع مهمترین و اصلی ترین راهبرد دشمنان میهن عزیزمان، دلسرد کردن مردم از نظام و انقلاب بود. انواع و اقسام رسانهها را به همین دلیل به راه انداختند تا با بهره گیری از شیوه های مختلف تبلیغاتی، دستاوردهای انقلاب را زیرسؤال ببرند.
در این میان روابط عمومیها بعنوان نهاد اصلی متولی اطلاع رسانی خدمات و دستاوردهای بخش های مختلف نظام از جایگاه تعیین کننده و بااهمیت برخوردار بودهاند.
این نهاد دیرپا که سابقهای طولانی در ایران دارد پس از انقلاب در دستگاهها و نهادها و شرکت های مختلف مورد توجه قرار گرفت و بار اصلی برقراری ارتباط دوسویه ملت و دولت بر عهده آن گذاشته شد.
اینک که به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی، با جنگی دشوارتر از جنگ نظامی-یعنی جنگ اقتصادی- روبهروییم ضرورت روزآمد شدن روابط عمومیها و ارتقای سطح کمی و کیفی فعالیت های آن متناسب با تحولات و پیشرفت های روز در این عرصه بیش از پیش احساس میشود.
برقراری ارتباط با افکار عمومی دیگر با روش های سنتی گذشته امکان پذیر نیست و امروز شبکه های اجتماعی و فضای مجازی سهمی قابل ملاحظه در این ارتباط دارند.
پایش و رصد میزان و ضریب نفوذ شبکهها و رسانه های مختلف اجتماعی، ابتکارات و ابداعات تحول گرایانه، استفاده از رسانهها و ابزارهای جدید ارتباطی و توجه به مقتضیات فعالیت چندبعدی در عرصه روابط عمومی بسیار حائز اهمیت است ضمن آنکه روابط عمومیها میبایست برخلاف گذشته، تبلیغات غیرمستقیم و ضمنی را در دستور کار قرار بدهند تا اثرگذاری آن بر مخاطبان بیشتر باشد از این رو ضرورت یک تحول کیفی و محتوایی در حوزه روابط عمومیها نیز احساس میشود.