به گزارش پایگاه خبری بررسی نیوز، تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه بازگشت به مکتب اهلبیت (ع)، راهکار نجات انسان معاصراست، گفت: در مکتب امام رضا(ع)، کرامت انسان برخاسته از سرشت الهی است. آیتالله احمد مروی در ششمین اجلاسیه بینالمللی کنگره جهانی حضرت رضا(ع)، که همزمان با دهه کرامت و در آستانه میلاد با سعادت حضرت رضا(ع) با محوریت حقوق و کرامت انسانی و بهرهگیری از تعالیم اهلبیت(ع) بهویژه آموزههای امام رضا(ع)، و با حضور دکتر مسعود پزشکیان، رئیسجمهور کشورمان، جمعی از مسئولان علمی و فرهنگی کشور و اندیشمندانی از ۲۱ کشور در تالار قدس حرم مطهر رضوی برگزار شد، با اشاره به بحرانهای اخلاقی و انسانی عصر حاضر، بر لزوم بازگشت به آموزههای مکتب اهلبیت(ع) تأکید و ابراز کرد: در روزگاری که غبار جهل، ستم و فریب چهره حقیقت را پوشانده است و مدعیان حقوق بشر، خود عامل تضییع آن شدهاند، بشریت بیش از هر زمان نیازمند رجوع به سرچشمههای ناب معرفت وحیانی است.
وی با تأکید بر اینکه کرامت انسان در مکتب رضوی امری سیاسی یا اجتماعی نیست، ادامه داد: در مکتب امام رضا(ع)، کرامت انسان برخاسته از سرشت الهی است. کرامت انسان در این مکتب، امری نیست که با مصلحت سیاسی یا مناسبات اجتماعی اعطا یا سلب شود، بلکه حقیقتی ذاتی است که با آفرینش انسان گره خورده و در چارچوب عبودیت الهی معنا مییابد.
تولیت آستان قدس رضوی با استناد به حدیث سلسلهالذهب، تصریح کرد: از منظر امام رضا(ع)، انسان تا زمانی عزیز و شریف است که از مسیر عبودیت و ولایت الهی منحرف نشود. نگاه توحیدی آن حضرت، انسان را بهعنوان آیینه اسماء و صفات الهی میبیند که میتواند به مقام خلیفةاللهی دست یابد.
بحران جهانی کرامت انسان، نتیجه دوری از مکتب اهلبیت(ع) است
آیتالله مروی با اشاره به فجایع انسانی در جهان امروز، از جمله نسلکشی، گرسنگی، تخریب محیط زیست و فقر گسترده، گفت: حقوق بشر امروزه به ابزاری در دستان زورمداران تبدیل شده و فاصلهای عمیق میان آرمانها و واقعیات ایجاد کرده است. در چنین شرایطی، پیروان مکتب رضوی مسئولاند تا با تبیین جامع کرامت انسان از منظر اهلبیت(ع)، پاسخگوی نیازهای معرفتی بشر معاصر باشند.
تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: سلوک آن حضرت، چه در برابر دوستان همکیش، معاشرت با پیروان سایر ادیان، مواجهه با موافقان و مناظره با مخالفان، همواره بر مدار احترام، تکریم انسان و صیانت از حرمت نفس آدمی استوار بوده است. امام رضا(ع) با سعه صدر و استواری علمی، الگوی والایی از گفتوگوی بینفرقی و بینالادیانی را ارائه کردند که بر پایه احترام، عقلانیت و حفظ کرامت مخاطب بنا شده بود.
وی افزود: در نگاه رضوی، اخلاق فردی و اجتماعی دو روی یک سکهاند. صفاتی مانند عدل، حلم، صدق و رأفت تنها ویژگیهای اخلاقی نیستند، بلکه بازتاب کرامت قدسی درون انساناند. این صفات نهتنها در تعاملات فردی، بلکه در ساختار اجتماعی و سیاسی جامعه نیز باید نهادینه شوند.
حفظ عزت انسانی در سیره عملی امام رضا(ع)
آیتالله مروی با اشاره به روایتی از سیره رضوی تصریح کرد: هرگاه حضرت رضا(ع) سفره طعام میگستردند، نه تفاوت رنگ و نژاد و نه تمایز جایگاه، مانع از آن نمیشد که همگان، از خدمتگزار تا مباشر، در کنار آن امام کرامت و رحمت بنشینند و بر خوان او شریک باشند. روزی یکی از حاضران به امام پیشنهاد داد برای خادمان سفرهای جداگانه گشوده شود، اما امام در پاسخ فرمودند «پدر و مادر همه یکی است و ارزشگذاری بر پایه اعمال افراد است». این رفتار، تجسم عملی آیه شریفه «إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ» است.
تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه کرامت در مکتب رضوی، نه در زر و زور و نسب، بلکه در بندگی خالصانه و تقوای راستین معنا میشود، تصریح کرد: امام رضا(ع) نهتنها در کمک به نیازمندان پیشقدم بودند، بلکه با رفتار خود عزت نفس آنان را نیز حفظ میکردند؛ احسان را گاه بهصورت قرض میدادند و چهره سائل را نمیدیدند تا کرامت انسانی مخدوش نشود.
حریّت، رکن اصلی کرامت در نگاه رضوی
آیتالله مروی تأکید کرد: در مکتب رضوی، سخن از کرامت انسان بدون صحبت از «حریت» ممکن نیست؛ زیرا آزادگی، شأنی اصیل در فطرت انسانی دارد. از اینروست که امام رئوف، در مواضع گوناگون، بر اراده مختار بشر تأکید فرمودهاند. انسان آزاد آفریده شده تا بتواند با اختیار و تعقل، مسیر هدایت را برگزیند. هرگونه استبداد، سلطهگری یا تحقیر انسانها، برخلاف اصل خلقت انسان است.
تولیت آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: جهان امروز بیش از هر زمان تشنه اندیشههایی است که نگاهی جامع و قدسی به کرامت انسان داشته باشند. وظیفه ماست که این اندیشه را در همه عرصهها، از جمله تولید فکر، رسانه، فضای مجازی، دیپلماسی فرهنگی و مراکز علمی گسترش دهیم؛ همانگونه که امام رضا(ع) در عصر خود با بیان متقن و رفتار کریمانه، حقیقت مکتب اهلبیت را بر تارک تاریخ نشاندند.
باید از ظرفیت بیبدیل این کنگره برای تحقق عدالت جهانی بهره گرفت
تولیت آستان قدس رضوی با تأکید بر جایگاه منحصربهفرد این رویداد بینالمللی در ترویج آموزههای اهلبیت(ع) گفت: شایسته است از ظرفیتهای عظیم و بیبدیلِ کنگره جهانی حضرت رضا(ع)، بهرهبرداری گستردهتری صورت گیرد. این کنگره میتواند خاستگاه خیزشی جهانی در راستای احیای کرامت و حقوق انسانی با نگاهی متفاوت و با تکیه بر تعالیم الهی باشد.
وی با اشاره به لزوم بهرهگیری از ظرفیتهای علمی و فرهنگی این کنگره افزود: با تشکیل شبکهای بینالمللی از اندیشمندان عدالتطلب، ساماندهی گفتوگوهای علمیِ میانفرهنگی بر مدار عقلانیت دینی، تولید و نشر گفتمان معرفتی اهلبیت(ع) به زبانهای زنده دنیا، حمایت از ابتکارات کرامتمحور در حوزههای اجتماعی و حقوقی، و پایهگذاری جبههای متحد در دفاع از حقوق مستضعفان و مظلومان، میتوان اندیشه عدالتخواهی جهانی را به عرصه عمل رساند.
تمدن نوین اسلامی بر کرامت انسان استوار است
تولیت آستان قدس رضوی در ادامه سخنان خود، با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی، اظهار داشت: تمدن نوین اسلامی، از نظر هستیشناسی بر توحید، از نظر غایتشناسی بر عدالت، از نظر معرفتشناسی بر معنویت، و از نظر انسانشناسی بر کرامت استوار است. این مبانی، چارچوبی روشن برای طراحی آیندهای عادلانه و انسانی بر اساس تعالیم اسلامی فراهم میکند.
آیتالله مروی با تأکید بر نقش اراده مؤمنانه در ساخت آیندهای انسانی، خاطرنشان کرد: جهان فردا، آیینه اراده امروز ماست. اگر امروز در مسیر پاسداشت کرامت انسانی، با ایمان و بصیرت گام برداریم، فردایی را رقم خواهیم زد که در آن، حق حیات، حق امنیت، حق اندیشه، حق ایمان و حق کرامت از هیچ انسانی سلب نخواهد شد.