15:05
 - 
۱۴۰۳ سه شنبه ۱ آبان
مشهد؛ شهری پیشرو در بازیافت پسماند در کشور

لزوم افزایش مشارکت شهروندان در بازیافت پسماند شهری

لزوم افزایش مشارکت شهروندان در بازیافت پسماند شهری

به گزارش پایگاه خبری بررسی نیوز،نام شهر مشهد با مضجع نورانی امام رضا (علیه السلام) گره خورده و به همین دلیل این شهر سالانه پذیرای ۳۰ میلیون زائر از داخل کشور و نقاط مختلف جهان است و با توجه به اینکه کلانشهر مشهد در تمام فصول سال در مقصد سفر زائران قرار دارد، به همین علت مسئله نظافت و رفت و روب معابر شهری؛ المان‌ها و تمیزی جوی های آب برای مدیریت شهری یک اولویت ویژه است و همواره به این موضوع تاکید می‌شود. البته مسئله نظافت شهری در برخی از روزهای تقویمی سال ازجمله هنگام ایام نوروز و دهه پایانی ماه صفر به دلیل افزایش حضور زائران در این شهر، بیشتر از گذشته اهمیت پیدا می‌کند، زیرا هنگامی که جمعیت شهر افزایش و بیشتر در یک نقطه از شهر متمرکز می‌شوند، اگر نکات بهداشتی و مسائل مربوط به نظافت شهری با توجه به انبوه تولید زباله صورت نگیرد، قطعا این اتفاق باعث می‌شود تا چهره شهر درهم و سلامت عمومی نیز به خطر بیوفتد.

به همین منظور نیز میزبان باید تمام تلاش خود را انجام دهد تا در ذهن زائر شهر امام مهربانی‌ها (علیه السلام) خاطره‌ای خوش از سفر به مشهد باقی بماند و از همه مهم‌تر نظافت و پاکیزگی شهر یکی از شاخص های مهم در صنعت گردشگری به شمار می‌رود و هرچه قدرکه در شهرها به این شاخص توجه شود، افراد آن شهر را دوباره به عنوان مقصد گردشگری انتخاب خواهند کرد و با توجه به زائر پذیر بودن شهر مشهد و اهمیت نظافت و پاکیزگی، مدیریت شهری تلاش می‌کند تا پیش از آغاز سال جدید و در روزهای پایانی سال از طریق اجرای طرح «استقبال از بهار» جامه نو بر تن شهر بپوشاند و کافیست تا در هفته های پایانی ماه اسفند در کوچه و خیابان های شهر گردشی داشته باشیم و کارگرانی را در سطح شهر مشاهده خواهیم کرد که مشغول کاشت گل های بهاری، رفت و روب معابر، رنگ آمیزی جداول و به عبارتی خانه تکانی شهر هستند و این طرح دوباره در هنگام آغاز فصل مدرسه و مهرماه با نام طرح «استقبال از مهر» مجددا در مشهد اجرا می‌شود.
اما ویژه ترین اقدامات مدیریت شهری در زمینه نظافت و پاکیزگی شهر مربوط به روزهای آخر پایانی ماه صفر است و تمام اعضا مدیریت شهری به صورت یکپارچه دست در دست یکدیگر می‌دهند تا نظافت شهر به نحو احسن انجام شود و کوچه‌ها و خیابان های مشهد در روز بعد از این ایام مثل همیشه تمیز و زیبا به نظر می‌رسد.
فعالیت ۶ هزار پاکبان در سطح شهر مشهد
مهدی یعقوبی معاون خدمات شهری شهرداری مشهد در خصوص تعداد پاکبانان در شهر مشهد گفت: در این شهر ۶هزار هزار پاکبان در حوزه نظافت و پاکیزگی شهر فعالیت در مناطق سیزده گانه فعالیت دارند که از این تعداد پنج هزار و ۴۵۰ نفر در بخش تنظیف و رفت و روب معابر و تعداد ۵۵۰ نفر دیگر نیز در بخش زباله گیری و حمل زباله مشارکت دارند.
وی با اشاره به مؤلفه های شهر پاک توضیح داد: رفت و روب معابر و زباله گیری طبق ساعت مشخص، پاکسازی و رسوب برداری کانال‌ها و نظافت آب های سطحی، شست وشوی المان ها، نظافت بازارچه ها، نظافت ورودی و خروجی شهر، زیبا سازی جداره های شهری، وضعیت نظافت جداول و مخازن، فرایند جمع آوری و ساماندهی خاک و نخاله، عملیات جمع آوری و ساماندهی خاک و نخاله و مبارزه با جانوران موذی، عدم اشغال معبر توسط مصالح ساختمانی و مصالح فروش‌ها و ممانعت با دستفروشی و وانت بارها، از جمله عملکردهایی است که همواره در شهر مشهد از سوی مدیریت شهری مد نظر بوده و در این خصوص دستورالعملهایی تدوین شده است.
جمع آوری ۲۵۰ تن زباله در ایام ماه صفر
معاون خدمات شهری شهرداری مشهد در خصوص تولید زباله در ایام ماه صفر و نوروز توضیح داد: در این ایام که جمعیت شهر با توجه به حضور زائران افزایش پیدا می‌کند، به صورت روزانه دو هزار و ۱۰۰ تن زباله از سطح شهر جمع آوری می‌شود اما تناژ تولید زباله در روزهای عادی سال به طور متوسط هزار ۸۵۰ تن در شبانه روز است که این رقم در دهه پایانی ماه صفر و نوروز به ۲۵۰ تن زباله افزایش پیدا می‌کند.
یعقوبی همچنین گفت: در مناسبت های مختلف سال مثل ایام نوروز و دهه پایانی ماه صفر؛ به منظور ساماندهی پاکبانان در مناطق زائر پذیر، تعداد زیادی نیرو و خودروهای مخصوص شست وشو از شهرداری مناطق و سازمان مپ به خیابان های منتهی به حرم اعزام می‌شوند و هزار و ۵۰ نیروی پاکبان به صورت ویژه وظیفه نظافت را برعهده دارند و ۸۰ ماشین مکانیزه نیز در خیابان های منتهی به حرم مستقر می‌شوند.
وی در خصوص سایر اقدامات نظافتی در شهر مشهد نیز بیان کرد: استفاده از ۷۰۰ سازه پرتابل، نصب ۳۰۰ سازه بر روی بی آرتی برای زباله، توزیع دو هزار کیلو زباله در بین مواکب از دیگر اقدامات است.
مشهد رتبه نخست تفکیک زباله در کشور
معاون خدمات شهری شهرداری مشهد همچنین ادامه داد: بیشترین حجم زباله در شهر مشهد مربوط به منطقه دو است که بزرگترین منطقه در شهر محسوب می‌شود. همچنین شهر مشهد در حوزه میزان مشارکت شهروندان در موضوع تفکیک زباله جایگاه بالایی در کشور دارد.
وی بیان کرد: به صورت میانگین دو هزار تن زباله خانگی از سطح شهر به صورت روزانه جمع آوری می‌شود و طبق آنالیز زباله در این شهر، ۷۰ درصد زباله‌ها مربوط به پسماند تر و مواد آلی، ۲۰ درصد نیز مربوط به پسماند خشک قابل بازیافت و ۱۰ درصد دیگر نیز مرتبط با پسماند خشک غیر قابل بازیافت است و بر اساس آمار ۱۲ درصد از ۲۰ درصد پسماند خشک قابل بازیافت است.
یعقوبی با بیان اینکه تلاش کرده‌ایم تا در موضوع نظافت شهر مشهد به شاخص های مدنظر توجه ویژه‌ای داشته باشیم گفت: شهر مشهد از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و با توجه به اقدامات و هزینه‌هایی که در حوزه نظافت و زیباسازی فضاهای این شهر انجام می‌شود؛ در مقایسه با سایر کلانشهرها می‌توان مشهد را تمیزترین شهر ایران و به عنوان یکی از تمیزترین شهرهای خاورمیانه معرفی کرد.

 


لینک کوتاه http://barresinews.ir/news/311469
مهاجرت
خبرهای مرتبط
دیدگاه‌ها
در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

گروه صنعتی سدید
بیمه البرز