به گزارش پایگاه خبری بررسی نیوز-فاطمه صبوری -مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی بابیان اینکه استان خراسان رضوی سالانه بیش از 322 میلیون مترمکعب آب ازمنابع آب زیرزمینی تأمین میشودگفت:هم اکنون ازیک میلیون و۳۹۰ هزارمشترک زیر پوشش این شرکت ۴۰ درصد روستایی و۶۰ درصد شهری هستندکه طبق برآوردها ۴۹درصدآنهاکمترازالگوی مصرف آب مصرف میکنند
امامی با اشاره به اینکه در حال حاضر یک سوم قیمت تمام شده آب در مناطق زیر پوشش شرکت آبفا خراسان رضوی ازمشترکان دریافت میشودافزود:ازهر۲۰ هزار تومان قیمت تمام شده میزان ۶ هزار و ۵۰۰ تومان از مشترکان اخذمی شود که این امریکی ازچالشهای مهم این شرکت به شمار میرودو نیازمنداصلاح است .
امامی با اشاره به «هفته صرفهجویی»،که همزمان باشروع تیرماه، پیک مصرف آب و چالش ناترازی انرژی میباشدگفت: در سال ۱۴۰۴جذب اعتبار برای پروژههای اجرایی انجام شدوبرخی ازپروژههادرحال اتمام هستند.این مقام مسئول بابیان اینکه استفاده ازمنابع آب سطحی درحال حاضر تنهادرشهرهای قوچان،سرخس ودرگزاستان انجام میشودبه اجرای240طرح درحوزه آبرسانی وشبکه فاضلاب استان اشاره کردوگفت: برای اجرای این طرحهاحدود2هزارمیلیارد تومان اعتباراختصاص یافته وطبق برنامهریزیهای انجامشده، بخشی ازآنها درهفته دولت و بخش دیگری تا دهه فجرامسال به بهرهبرداری خواهدرسید.امامی حفاری 135حلقه چاه در مناطق مختلف استان طی سال 1404 راازاقدامات انجامشده برای مقابله با تنش آبی تابستان پیشروعنوان کرد و گفت: خراسان رضوی در سال جاری بیشترین میزان جذب اعتبار، تعداد طرحهای فعال و پیشرفت فیزیکی پروژههارادرمیان دستگاههای اجرایی استان به خود اختصاص داده است.وی همچنین ازافزایش بیش ازدوبرابری ظرفیت آبرسانی سیاربه روستاهای استان خبردادوگفت:تعدادتانکرهای آبرسانی از14دستگاه به 30 دستگاه افزایش یافته است.امامی باتاکیدبراینکه پیشبینی میشوددرسال جاری شهرهای استان شرایط پایدارخواهند داشت، بیان کرد:بامدیریت مصرف وهمراهی مردم، دغدغههای حوزه تأمین آب شرب برای مشترکان کاهش پیدامیکند.وی بابیان اینکه ۱.۵همت خریدتجهیزات درسال گذشته انجام شده است، تاکید کرد: خرید تجهیزات نقش کلیدی درمدیریتی ریسک پروژههادارد.
پیشبینی میشوددردوسال آتی به برنامههای هفتم توسعه دست پیدا کنیم. درتلاش هستیم که باشرایط اقتصادی فعلی پروژههای آب وفاضلاب خراسان رضوی رافعال نگه داریم.۲۰پروژه جدیددردوماه گذشته فعال وآغازشده است. تصفیه خانه شرب شهرستان بجستان نیزدرشرف بهرهبرداری است دراین راستا تعدادی آب شیرینکن نیزخریدای تاآب شرب مورد نیازاستان تأمین شود.وی به پایینتربودن سرانه مخازن ذخیره آب درخراسان رضوی نسبت به میانگین کشوری اشاره کردوگفت: این استان برای رسیدن به شرایط مطلوب،به 99هزارمترمکعب مخزن دربخش شهری و77هزارمترمکعب دربخش روستایی نیازداردکه درحال حاضر55 هزارمترمکعب مخزن شهری و27هزارمترمکعب مخزن روستایی در دست ساخت است.
وی بایادآوری این مطلب که سرانه مخزن آب دراستان خراسان رضوی ۶.۲به ازای هرمشترک است که این شاخص در کشور ۷.۸ است که این عقب ماندگی درحال رفع است مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی با اشاره به اینکه سال گذشته ۷۱۰۰ انشعاب غیرمجاز شناسایی شد که یک میلیون متر مکعب آب مصرف کرده بودند، گفت: در تلاش هستیم که انشعابات غیرمجاز را شناسایی و از مصرف آنان جلوگیری شود؛ چراکه با انشعاب غیر مجاز مصرف قابلیت کنترل ندارد.امامی ادامه داد:مشوقهای متعددی ازجمله سوت زنی برای معرفی انشعابات غیرمجازدرنظرگرفته شده است.
بیشترانشعابات غیرمجازدرحوزه باغ ویلاها،حاشیه شهروخانگی بوده است. دربرخی مواقع انشعابات غیرمجازمصارف سنگین نیزوجوددارد که شناسایی میشود. وی با اشاره به کنتورهای هوشمند، گفت: ۱۰ هزار کیلومتر خط انتقال آب در خراسان رضوی وجود دارد که قدمت لولههای شبکه آبرسانی هرساله درحال افزایش است،به همین دلیل هدررفت آب وجوددارد.حدود۵۰ درصد لولههای آب شبکههای انتقال آب عمربالای ۲۰ سال دارند
. مدیرروابط عمومی شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی نیزگفت: طبق ارزیابی های وزارت نیرو با اقدامات اطلاع رسانی و آگاهی بخشی، اکنون این استان بیشترین «سواد آبی» را در سطح کشور به خود اختصاص داده است.
سعید روزی اقدامات اطلاع رسانی و مصرف بهینه آب را در قالب ۴۰ اقدام نظیر آموزش دانشآموزان در مدارس، جشنواره های ملی آب، خانه موسیقی، راهاندازی نخستین اتوبوس آب کشور، تولید پادکست، از طریق هیئتهای ورزشی و تمرین گشت آب به صورت آزمایشی برشمرد.