به گزارش بررسی نیوز؛ یادداشت محمد جامعی؛ مدیر روابط عمومی شرکت فولاد خوزستان به مناسبت ۲۷ اردیبهشت ماه روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی
در سال های اخیر رهبر فرزانه انقلاب اسلامی با تحلیل نقشهها و برنامه های دشمنان انقلاب اسلامی برای وارونه جلوه دادن حقایق و دلسرد نمودن مردم از انقلاب و نظام، بر ضرورت امیدآفرینی و نشاط بخشی در جامعه تاکید فرمودهاند. دقیقا در نقطه مقابل تلاش دشمن که برای ناامید کردن مردم برنامه ریزی میکند تزریق امید به جامعه بعنوان راهبردی اصولی و ضروری میبایست مورد توجه قرار بگیرد.
در این میان نقش نهاد روابط عمومی در سازمانها، نهادها و شرکتهای مختلف بسیار حائز اهمیت است. از یکسو انعکاس دستاوردها، موفقیتها و پیشرفتها و انتقال آن به افکار عمومی و از سوی دیگر کسب نظرات و دیدگاههای مردم و انعکاس آن به مدیران و متولیان امر رسالت مهمی است که روابط عمومیها به دوش میکشند.
در سال های اخیر به موازات تحریم های گسترده و ظالمانه آمریکا، بنگاه های خبرپراکنی متعددی در خارج و گاهی داخل کشور سعی کردهاند تا با القای ناکارامدی، سیاه نمایی و کوچک شمردن پیشرفتها در عرصه های مختلف، میان مردم و نظام اسلامی زاویه ایجاد کنند. در چنین شرایطی بار اصلی و مهم حفظ انسجام اجتماعی، وحدت ملی و رابطه میان ملت و نظام از یکطرف بعهده مسئولان بخش های مختلف کشور بواسطه عملکردشان و از طرف دیگر برعهده روابط عمومیها بواسطه انعکاس مطلوب و حرفهای تلاشها و دستاوردها بوده است.
نکته حائز اهمیت آنست که برون داد عملکرد روابط عمومی صرفا بر نوع نگاه مردم به یک دستگاه، سازمان و یا شرکت محدود نمیشود بلکه بر امیدواری آنها نسبت به خدمات و پیشرفت های نظام میافزاید.
سرلوحه قراردادن اصول مهم اخلاقی چون صداقت و راستگویی، استفاده از ابزار روز و تکنولوژی های رسانهای و همگام شدن با تحولات در عرصه ارتباطات و ایجاد تحول در عملکرد روابط عمومیها به لحاظ محتوایی میتواند اثربخشی روابط عمومیها بر افکار عمومی را دوچندان کند، ضمن آنکه به نظر میرسد یک تغییر رویکرد جدی در روابط عمومیها به سمت روایتگری ضروری است.
رویکرد سنتی به روابط عمومی مبتنی بر انعکاس آماری و تصویری عملکردها با استفاده از ابزار قدیمی رسانهای بوده است اما در عصر جدید با روایتگری میتوان عملکرد موثرتری در انعکاس عملکردها و دستاوردها داشت بویژه با استفاده از ابزار جدید رسانهها و شبکه های مجازی. ازاین رو تولید محتوای مبتنی بر روایت میتواند دشواری ها، تلاش ها، کیفیت فعالیتها و فرایند به ثمررسیدن آنها را بخوبی به تصویر بکشد و مخاطبان ارتباط عینی تری با فعالیت های بخش های مختلف برقرار کنند و نوعی همدلی را میان مردم و مسئولان برانگیزد.
امیدواریم روابط عمومیها با درک عمیق از شرایط روز جامعه و نقش بی بدیل خود در صیانت از آرمانها و دستاوردهای انقلاب اسلامی، در مسیر حرفهای تر شدن و تلفیق دانش و تکنولوژی روز و نهایتا امیدبخشی به جامعه بیش از پیش موفق باشند و با بازنمایی واقعیتها و انعکاس دستاوردهایی که در شرایط دشوار جنگ اقتصادی بدست میآیند زمینه های هم افزایی و شکوفایی در میان مردم را فراهم کنند. بدین طریق روابط عمومی ها، نقشی مستقیم بر تقویت سرمایه اجتماعی در جامعه نیز خواهند داشت.